Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

Interesse ? Vorig jaar was de traditionele daguitstap niet in ons programma opgenomen en dit jaar moesten we reeds meerdere activiteiten annuleren.
Wij proberen dat goed te maken door het organiseren van een 3- daagse Velt uitstap!
Interesse? Schrijf dan nu in en betaal  een voorschot van 150 euro op rekening
BE39 9790 8638 9619 , je riskeert niets, wordt de reis noodgedwongen toch afgelast, dan krijg je uiteraard je geld terug.
Maar als je niet inschrijft, riskeer je wel dat er geen plaats meer is, er kunnen maar 26 deelnemers mee.

Alle praktische info vind je onderaan dit bericht.

FERME DU CHATEAU | VELT WEEKEND

Weekend 25 – 27 september 2020

September, een mooie zomermaand.  Een maand waarbij het zowel in de keuken als in de moes- en siertuin al eens wat rustiger wordt en we meestal nog kunnen genieten van een warme nazomer. Ideale maand om erop uit te trekken. Een weekend onder gelijkgezinden, met boeiende en leerrijke uitstappen, natuurwandelingen,… met als uitvalsbasis Ferme Du Chateau, waar je je onmiddellijk thuis voelt, heerlijk kan kuieren in de tuin en elke morgen kan genieten van het uitgebreid ontbijt van onze gastvrouw Bieke.

Christophe en Bieke, West – Vlamingen, ontvangen al tien jaar families en verenigingen in hun groepsaccommodatie. We doen dan ook graag een beroep op hun toewijding en laten ons verwennen tijdens ons Velt weekend.

Ferme du Château houdt het midden tussen een private vakantiewoning en b&b midden in de Ardennen, Malvoisin. De groepsaccommodatie is luxueus ingericht. Alle slaapkamers hebben hun eigen badkamer, met douche of bad, lavabo en toilet. Je geniet er in een sfeer van huiselijke gezelligheid.

Elke ochtend maakt Bieke voor jullie een uitgebreid verwenontbijt met versgebakken brood, huisgemaakte producten als yoghurt, confituren, pannenkoeken en cake, spek met eieren, een selectie aan kazen en lokale vleeswaren, enz …

Zowel binnen als buiten zijn er ontspanningsmogelijkheden (bv. petanque, volleybal…) Er is  goed gevulde koelkast met oa Belgische trappistenbieren. Je kan genieten van de grote wandel- en moestuin, een bezoek aan de kippenren van Christophe of  aan het bakkersatelier van Bieke.  Er zijn wandelkaarten met korte of iets langere uitgestippelde wandelingen beschikbaar.

Ferme du Chateau – het verblijf

bieke kamer

Vrijdag 25 september 2020

Afreis: vrijdag 25 september ’20  8u30 stipt

Opstapplaats bus: Park & Ride Steenbrugge

We plannen nog enkele activiteiten onderweg naar ons verblijf die in het teken staan van ons dagelijks voedsel en we starten in de Pastorietuin Kortemark

Daar zijn ze sinds vorig jaar gestart met een werkgroep die de oude pastorietuin van Kortemark  nieuw leven inblaast. Onder begeleiding van Velt hebben ze er een samentuin gecreëerd, waar het goed vertoeven is voor plant, mens en dier!

In de tuin zijn er momenteel zeven moestuinbedden waarbij wisselteelt wordt toegepast. Er is een lange bessenwand gebouwd, er is een zone voor de kruiden, er zijn een vijftigtal oude peren- en appelbomen en in de achtertuin is er een vijver en een oude serre van 1903 met enkele druivelaars in.  Ook enkele bijenkasten zijn aanwezig.  Er is ook een sociaal project aan gekoppeld.  Eva, die het project opvolgt, zal jullie een kort woordje uitleg geven.

Als we dan toch in Kortemark zijn, brengen we een bezoek aan de moestuin van Annelies, bestuurslid bij Velt Brugge en zadenverantwoordelijke.  Ze neemt jullie mee in de moestuin die ze overnam van haar overleden vader. Samen met haar moeder maakte ze er in enkele jaren tijd een biologisch pareltje van.  Ze deelt graag haar nieuwste experimenten met jullie en enkele tips en tricks.  Haar moeder zorgt voor een lekkere soeppauze.

zaad zaad zaad zaad

Daarna rijden we door naar De Zaailing.

Een tuinbouwbedrijf (halve hectare) met ruim assortiment aan groenten (+/- 48 soorten) en kruiden , in omschakeling naar bio.  Ze zijn nog niet zo lang geleden begonnen maar hun verhaal past perfect bij hen. Het heeft iets zuiders, hun boerderij in de Vlaamse Ardennen in Maarkedal.

Nelis gaf z’n eigen restaurant op om samen met Katrien haar droom achterna te gaan. Nu keren ze nog meer terug naar de basis: in plaats van gerechten te bereiden, leveren ze nu de verse groenten aan horecazaken en buurtwinkels. Korte keten.  De link met de Brugse chefs is er ook: Hermes Van Liefde van Rock Fort, Carl Watteeuw van hotel Marcel zijn er ook klant.

Hier picknicken we met onze eigen lunch ter plaatse en krijgen we van Katrien een lekker potje koffie.

Daarna rijden we rechtstreeks door naar ons verblijf, tijdens een aperitiefje en gezellig avondmaal leren we iedereen wat kennen.  En kunnen we wat uitrusten van een eerste welgevulde dag.

Zaterdag 26 september 2020

ontbijt

Na een rustige nacht starten we met een goed gevuld ontbijt dankzij onze gastvrouw Bieke.

De zaterdag zal in het teken staan van de terugkeer naar onze pure natuur.

chiquetterie

We starten onze zaterdag met een bezoek aan La Chiquetterie. Dit is een welgekende kruidenwinkel in Nafraiture met originele, artisanale producten.

Deze producten worden gemaakt van kruiden die worden gekweekt in hun eigen wilde tuin. De kruidentuin heeft een grote oppervlakte en er groeien meer dan duizend verschillende medicinale kruiden, planten en bomen, in perfecte harmonie.  Emily, intussen de 2de generatie in dit familie bedrijf, zal ons ter plaatse rondleiden.

In de namiddag gaan we op bevertocht in Rienne. De bever, de ‘echte architect’ van de rivier.

We bezoeken één van de mooiste bever habitats in Wallonië met dammen, indrukwekkende waterpartijen, verrassende knaagactiviteiten… De bever weet zeer goed hoe hij aan het werk moet om gewone valleien in kleine stukjes natuurparadijs te veranderen!
Tijdens een leuke en aangename wandeling door het bos en de vallei ontdekken we enkele van de allermooiste plekken die door bevers bewoond worden. Je leert allerlei interessante details over het leven van het grote knaagdier.

bever bever

Zondag 27 september 2020

Zondag rustdag, toch voor een halve dag.  In de voormiddag genieten we ten volle van ons verblijf. Bieke en Christophe kunnen jullie wat uitleg geven bij de kippenren, moestuin, siertuin en bakkersatelier. Of je neemt 1 van de kleine wandelingen en gaat op verkenning in de buurt.  Of je doet gewoon eens niets…

In de namiddag reizen we terug naar huis, maar eerst gaan we nog even langs bij Ben Brumagne, van Forest to the plate. In Vireux Molhain heeft hij een plukroute aangelegd. Tijdens deze wandeling staat er ook een prachtige eik (en ook nog andere planten) waar hij uitleg zal over geven. Met project Acorn verzamelt hij informatie over het eetbare gebruik van eikels in onze moderne samenleving.

Het doel van Forest To Plate is om mensen te onderwijzen in de wondere wereld van wilde eetbare planten en hun laten zien wat de mogelijkheden zijn. De mogelijkheden die mensen dichter bij het bord en bij de oorsprong van het eten willen brengen. Met educatie brengt hij deze informatie aan chefs, gezondheidsfreaks en natuurliefhebbers over.

bever bever

We keren vol inspiratie terug naar huis (aankomst Brugge 18u30 - 19u).

Praktische informatie:

Het totaal per persoon voor de 3-daagse busreis (alles inbegrepen behalve streekbieren, lunchpakket vrijdagmiddag):

• Velt-leden: € 345 (indien niet volzet);
  • Velt-leden: € 295 (indien 26 personen zijn ingeschreven, dus maak reclame bij je buren, je vrienden en familie. Hoe meer mensen ingeschreven, hoe voordeliger jouw reis zal worden;
  • Niet-leden betalen 35 € extra op boven vermelde prijs (1 jaar gratis Velt-lidmaatschap inbegrepen) .

Deze prijs is op basis van de groepsaccommodatie. Overnachten zal gebeuren in 3 of 5 persoonskamers (mannen en vrouwen gescheiden).  Kamerverdeling zal vooraf gebeuren, volgens leeftijd of door te geven voorkeur. Elke kamer is voorzien van haar eigen luxueuze badkamer. Tijdens het verblijf zal je eerder vertoeven in de gezellige living bij de haard of in de gezellige tuin van Ferme du Chateau dan op je kamer, neem het van ons aan!  De kamers bevinden zich op het 1e  en 2de verdieping, enkel bereikbaar via een trap.

Inbegrepen in de prijs:

• busreis en verblijf,
  • alle maaltijden behalve de middaglunch op vrijdag (zelf mee te brengen),
  • drank tijdens de maaltijden behalve streekbieren,
  • niet-alcoholische dranken tussendoor,
  • bad- en bedlinnen,
  • alle georganiseerde activiteiten (allemaal met Nederlandstalige gids!)

Verder info over wat je allemaal dient mee te nemen krijg je vooraf doorgestuurd, samen met een gedetailleerd reisprogramma.

Inschrijving kan tot 1 juli ’20 via:

Naam van alle ingeschrevenen opgeven a.u.b., incl. geboortedatum, voedingsvoorkeur en eventuele voedingsallergieën.

Het voorschot zal € 150 per persoon bedragen en moet gestort worden op het rekeningnummer BE39 9790 8638 9619.
Het resterend bedrag zal later doorgegeven worden en dient volledig vereffend te zijn voor 1 augustus ‘20.

opgelet het aantal inschrijvingen is beperkt tot 26, snel inschrijven is dus de boodschap!

Bijkomende informatie via: Annelies Deprez
anneliesdeprez@hotmail.com – 0486/16 71 33