Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

Alle activiteiten zijn onder voorbehoud, het eventueel betaalde inschrijvingsgeld wordt terugbetaald indien we de activiteit moeten annuleren.

Moestuinbabbel online met Jacques en ...

Wil je net als Jacques ook tips en ervaring delen?  Stuur dan foto's van jouw eigen kweek naar veltbrugge@gmail.com voor 8 mei zodat wij ze kunnen opnemen in onze powerpoint.  De dag zelf kan je er uitleg over geven.
Gratis inschrijven voor 14 mei om de link te krijgen doe je
hier

Afhalen bestelde zoete aardappel

waar: Meersenstraat 15 Assebroek
wanneer: woensdag 19 mei van 13u30 tot 19 u

Geleid bezoek aan de Bonemhoeve in Damme

De tuinier, Gijsbert Smid leidt ons rond in het wondermooie domein.  Vooraf inschrijven (voor 15 mei)en betalen is noodzakelijk.

waar: Bonemhoeve, Bonemstraat 1 Damme
wanneer: zaterdag 22 mei om 14 u
inkom: 5 euro voor leden, 7 euro voor niet-leden

Volzet, er zijn nog opentuindagen op 19 en 20 juni en 11 sept telkens van 13 - 17 u

"Oog in oog met wilde bijen" door Joerie Cortens
in samenwerking met de Nationale Boomgaardstichting en Regionaal Landschap Houtland

Een bij-zondere lezing over wilde bijen en hun boeiende wereld. Gevolgd door een begeleide wandeling langs de bloemenweiden van het domein.

Wist je dat deze zachtaardige dieren zelden steken? En dat ze solitair leven en elk een eigen nestje maken? En dat ze als geen ander bessenstruiken, fruitbomen en andere gewassen bestuiven? Nuttige diertjes dus, die we niet kunnen missen. Daarom laten we ons inspireren met heel wat praktische tips en ideeën voor een bijvriendelijke omgeving! We 'zoemen' uiteraard ook in op de wilde bijen. Het zijn verhalen over verleiding en bedrog, metselaars en behangers, pluimvoeten en slobkousen, macho’s en huisvrouwen. Nadien kun je rond het kasteel de verschillende bloemenweides bezoeken met een gids.Inschrijven en betalen (BE39 9790 8638 9619) voor 31 mei kan hier

waar: Kasteel Tillegem, Tillegemstraat 8 Sint-Michiels
wanneer: zaterdag 5 juni van 10u tot 12 u
van 12-13u begeleide wandeling langs bloemenweide rond het kasteel

inkom: 8 euro

Busreis naar Kruishoutem en Gentbrugge
Bezoek kruiderie Claus Kruishoutem : rondleiding en uitleg over de teelt , de culinaire en heilzame toepassingen en symbolen & verhalen.
Daarna drankje en kruidig hapje .

Dan vertrek naar oudste Gentse volkstuinen waar we ons zelf meegebracht lunch pakket eten, drank ter plaatse verkrijgbaar (niet inbegrepen in de prijs)

Rondleiding en historiek van de tuinen, vrij rondlopen in de tuintjes en vragen stellen aan de aanwezige tuinders. Inschrijven kan hier, de inschrijving wordt pas opgenomen wanneer die ook betaald is (BE39 9790 8638 9619 )

waar: we verzamelen aan de parking Steenbrugge om 8u45
we zijn daar terug ten laatste om 18u

wanneer: zaterdag 3 juli
deelname: 35 euro voor Veltleden, 40 euro voor niet-leden (= inkom + bus)

Veltweekend Ferme du Chateau
Het geannuleerde weekend van 2020 wordt opnieuw gepland. Verdere info volgt.  Klik hier voor een voorlopig programma.

waar: Ferme Du Chateau, rue de la Ferme 3 Malvoisin
wanneer: vrijdag 3 sept. tot zondag 5 sept.
deelname: richtprijs 345 euro voor Veltleden, 380 euro voor niet-leden

Fruitverwerking
Bart Neirynck begeleidt ons bij het verwerken van ons fruit.  Meer info volgt.

waar: Hoeve Hangerijn, Gemeneweideweg-Zuid 113 Assebroek
wanneer: zaterdag 25 september van 14 - 17 u
deelname: nog te bepalen

Zuurdesem 'Plant a pizza' workshop

Plantaardig voedsel zit in de lift.  Ook zuurdesem is een begrip dat terug is van weggeweest.  Een deeg met een langzaam fermentatieproces, dun aan de binnenkant van de pizza, luchtig en knapperig aan de buitenkant en ongelooflijk lekker.
Victor Ramos zal ons zo'n pizza leren maken, Napolitaanse stijl, 100 % plantaarig en biologisch, traditioneel gebakken op steen met lokale ingrediënten volgens het seizon.

Vooraf inschrijven en betalen is verplicht.  Inschrijven voor 08/11/2021 kan hier, betalen op rekening BE39 9790 8638 9619.

waar: Hoeve Hangerijn, Gemeneweideweg-Zuid 113 Assebroek
wanneer: zaterdag 20 november  2021 van 10 u tot 12u30