Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

lle activiteiten zijn onder voorbehoud, het eventueel betaalde inschrijvingsgeld wordt terugbetaald indien we de activiteit moeten annuleren.

Veltweekend Ferme du Chateau

Het geannuleerde weekend van 2020 wordt opnieuw gepland. Verdere info volgt.
Klik
hier voor een voorlopig programma en hier om in te schrijven er is nog één plaatsje vrij !

waar: Ferme Du Chateau, rue de la Ferme 3 Malvoisin
wanneer: vrijdag 3 sept. tot zondag 5 sept.
deelname: richtprijs 345 euro voor Veltleden, 380 euro voor niet-leden

Workshop fruitverwerking door Bart Neirynck van "Grondig Anders" in samenwerking met de Nationale Boomgaardstichting

Je verwerkt jouw eigen meegebracht fruit gedurende een workshop van ongeveer 3 uur

• appels en peren (klein fruit zoals framboos, rabarber kan erbij maar uit de diepvries)
  • er mag ook afgevallen of gestoken fruit meegebacht worden
  • er zijn handtoestellen beschikbaar om te malen, persen en pasteurizeren
  • het sap wordt gepasteuriseerd en afgevuld in "bag in box" (3 euro voor box van 3l, 4 euro voor box van 5l, ter plaatse te betalen)
  • er wordt ook uitleg gegeven over ontsappen via een weck toestel voor kleine hoeveelheden, alsook hoe je cider maakt‚Äč

Maximum 20 deelnemers met maximum 25 kg fruit/deelnemer

‚Äčinschrijven doe je hier en betalen voor 20/09/2021 op op rekening BE39 9790 8638 9619

wanneer: zaterdag 25 september van 14 - 17 u
deelname: 7 euro voor Veltleden en leden van de Nationale Boomgaardstichting, 9 euro voor niet-leden

Moestuinbabbel met Annelies en Jacques

Bij deze moestuinbabbel gaan we eens dieper inzoomen op de opkweek van witloof.  Van zaaien tot oogsten is dit een heel fascinerend proces die elke tuinder toch eens moet geprobeerd hebben.We leggen jullie stap per stap uit hoe je dit best aanpakt.  Ook de opkweek van gekochte witloofwortels komt aan bod, voor wie compact in huis wil kweken of voor wie het toch iets groter aanpakt geven we tips.

Jacques evalueert het voorbije seizoen, bekijkt wat er nog kan in de serre of koude bak en legt uit hoe we de moestuin kunnen voorbereiden voor de winter.

Annelies gaat het dan weer hebben over moestuinier mythes.  Waarom doen tuinders dingen op een bepaalde manier, al vele jaren lang en waarom is dit goed of juist niet goed. Zoals bvb s’ avonds water geven aan je moestuin, tomaten en komkommers die niet samen mogen gekweekt worden en grond moet lekker warm zijn voor je kan zaaien.We spitten dit wat dieper uit en werken wat misse opvattingen de wereld uit.We hopen hiermee wat interessante discussies tot stand te brengen waarbij jullie je ervaringen ook delen met ons!  Inschrijven voor 5/10/2021 kan hier, betalen op rekening BE39 9790 8638 9619

waar: hoeve Hangerijn, Gemeneweideweg-Zuid 113 Assebroek
wanneer: zondag 10/10/2021 van 10u - 12u
deelname: 2 euro voor leden, 4 euro voor niet leden soep inbegrepen

Zuurdesem 'Plant a pizza' workshop

Plantaardig voedsel zit in de lift.  Ook zuurdesem is een begrip dat terug is van weggeweest.  Een deeg met een langzaam fermentatieproces, dun aan de binnenkant van de pizza, luchtig en knapperig aan de buitenkant en ongelooflijk lekker.
Victor Ramos zal ons zo'n pizza leren maken, Napolitaanse stijl, 100 % plantaarig en biologisch, traditioneel gebakken op steen met lokale ingrediënten volgens het seizoen.

Vooraf inschrijven en betalen is verplicht.  Inschrijven voor 08/11/2021 kan hier, betalen op rekening BE39 9790 8638 9619.

wanneer: zaterdag 20 november  2021 van 10 u tot 12u30
inkom: 17 euro voor Veltleden, 20 euro voor niet-leden

Winterse kruidenworkshop  met Sofie Darwich

We maken een hoestsiroop, lippenbalsem, borstbalsem en inhalator ...gelooflijk lekker.  Wie de vorige workshop van Sofie gevolgd heeft, weet dat het interessant is.

wanneer: zondag 5 december 2021 van 9u tot 12u00
inkom: 15 euro voor Veltleden, 18 euro voor niet-leden